INSPIRACJE / Odchudzanie / 30 października 2019

EFEKT JOJO PO DIECIE – Jak uniknąć niepowodzeń w utrzymaniu prawidłowej masy ciała ?

Udało się, w końcu uzyskaliśmy oczekiwane rezultaty diety redukcyjnej i chcemy utrzymać aktualną wagę. Jeżeli dieta, jaką stosowaliśmy była dla nas odpowiednia, to powinniśmy czuć się lekko, zdrowo i być pełni energii. Ale co zrobić, aby utrzymać ten stan?

Przede wszystkim, rozpoczynając proces odchudzania, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że teraz pracujemy nad swoimi nawykami żywieniowymi, które powinny zostać na całe życie. To oznacza, że po zakończeniu odchudzania nadal należy dbać o zdrowe odżywianie i kontrolować ilość spożywanego jedzenia.

 

Kiedy dochodzi do efektu jojo?

 

Efekt jojo to powrócenie do wcześniejszej (a często i wyższej) masy ciała po zakończeniu odchudzania. Przyczyn jego występowania może być wiele, najczęściej jest to jednak spowodowane narzuceniem zbyt dużych restrykcji podczas diety odchudzającej, co przyczynia się do spożywania zbyt dużej ilości kalorii i przetworzonej żywności po jej zakończeniu. Nieprawidłowa dieta odchudzająca przyczynia się także do powstawania licznych niedoborów składników odżywczych. Skutkuje to problemami zdrowotnymi, u kobiet często obserwuje się w takiej sytuacji niepokojące zmiany na tle hormonalnym.

Drugim powodem pojawienia się efektu  jojo jest zastosowany wcześniej za wysoki deficyt kaloryczny (czyli zjadamy za mało kcal, często poniżej 1000). Po takich dietach niedoborowych, na których zazwyczaj nie zwracamy uwagi na spożywanie odpowiednich składników odżywczych, a jedynie na ilość spożywania jak najniższych wartości kcal poza osłabieniem kondycji włosów, skóry i paznokci, spadkiem energii, pojawiają się problemy zdrowotne, zaburzenia metabolizmu, które sprowadzają się do tzw „tycia z powietrza” – jemy mało i tyjemy! Żeby tego uniknąć bardzo ważne jest zbilansowanie nie tylko składników makro, czyli białek, węglowodanów i tłuszczów, ale też tych mikro, czyli witamin i mikroelementów.

 

Jak uniknąć efektu jojo?

  1. Bilansuj dietę tak, aby utrzymać stałą masę ciała po zakończeniu odchudzania – stopniowo wprowadzaj dodatkowe produkty i kcal.
  2. Nie wprowadzaj nadmiernych restrykcji żywieniowych na diecie, które negatywnie wpłyną na Twoje zdrowie i psychikę.
  3. Spożywaj różnorodne produkty, dbaj o urozmaicenie potraw i ich estetykę.
  4. Wybieraj produkty o wysokiej wartości odżywczej, ale też takie, które Ci smakują.
  5. Spożywaj posiłki regularnie, a pomiędzy nimi pij dużo wody.
  6. Żeby po okresie odchudzania nie mieć niedoborów niektórych witamin i składników mineralnych – zadbaj o to, żeby w tym okresie spożywać większą ilość warzyw i owoców, najlepiej świeżych i sezonowych.
  7. Stopniowo zwiększaj ilość kalorii – wychodzenie z diety odchudzającej powinno być rozważne. Kontroluj ilość jedzenia i  dojdź do momentu, w którym będziesz jeść tyle, ile wynosi Twoja całkowita przemiana materii.
  8. Nie traktuj diety odchudzającej jako ograniczenie, od którego chcesz się uwolnić – takie myślenie może potęgować kompulsywne zachowania żywieniowe po zakończeniu odchudzania.
  9. Okres stabilizacji traktuj jako naturalnie występujący, kolejny etap Twojego odżywiania, a nie jako zakończenie diety – zmiana odżywiania powinna być trwała – nie wracamy do poprzednich nawyków żywieniowych.
  10. Sprawiaj sobie i innym kulinarne przyjemności, dbaj jednak o to, aby były wartościowe. Ograniczaj do minimum gotowe, przetworzone desery i przekąski.

 

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i odwiedź naszą Poradnię!

ul. Jadźwingów 2
Warszawa

606 228 038 | kontakt@poradniaeffecta.pl


Pobierz swój bezpłatny Ebook