INSPIRACJE / Odchudzanie / 28 maja 2019

Szparagi – bogactwo wiosny

Szparagi oraz ich właściwościwartości odżywcze powinny docenić przede wszystkim osoby, które zamierzają zrzucić wagę, ponieważ są niskokaloryczne i znajdują zastosowanie w diecie odchudzającej.

Sezon na szparagi trwa od połowy kwietnia do lipca.

Szparagi – wartości odżywcze:

Wartość energetyczna – 22 kcal
Białko ogółem – 2.40 g
Tłuszcz – 0.22 g
Węglowodany – 4.11 g (w tym cukry proste 1.30 g)
Błonnik – 2.0 g

SZPARAGI – BOGACTWO WITAMIN I MINERAŁÓW

Witamina C, Tiamina, Ryboflawina, Niacyna, Witamina B6, Kwas foliowy ,Witamina A, Witamina E, Witamina K oraz Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor, Potas, Sód, Cynk

Szparagi – właściwości zdrowotne:

  • Szparagi korzystnie wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci dzięki zawartości przeciwutleniaczy jak witaminy C i E oraz beta-karoten.
  • Witamina A, w którą jest przekształcany beta-karoten, jest składnikiem barwnika wzrokowego występującego w siatkówce oka.
  • asparagina – wspomaga pracę nerek i odpowiada za prawidłowy poziom nawodnienia organizmu  (w dietach oczyszczających zaleca się picie wody pozostałej po ugotowaniu szparagów)
  • wapń i fosfor poprawiają kondycję kości i zębów
  • wysoka zawartość potasu oraz niska zawartość sodu w połączeniu z asparaginą powodują że szparagi są moczopędne
  • glutation – wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga prace wątroby w procesie oczyszczania organizmu z toksyn, zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych chorobie Alzheimera
  • inulina- prebiotyk odżywiający pożyteczne bakterie jelitowe, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego
  • Kwas foliowy spowalnia proces starzenia i pomaga w regeneracji uszkodzonych komórek, wspomaga także pracę układu krążenia

Szparagi a ciąża i karmienie piersią:

Szparagi są bogatym źródłem kwasu foliowego , który zmniejsza ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u dziecka. Zaspokajają organizm na witaminy i składniki mineralne w czasie ciąży.

Kobiety karmiące piersią bez obaw mogą spożywać szparagi.

Szparagi – przeciwwskazania

Puryny zawarte w szparagach powodują odkładanie się kwasu moczowego w organizmie, w związku z tym nie powinny ich spożywać osoby cierpiące na dnę moczanową i kamienie nerkowe. U osób z nieregularną perystaltyką jelit szparagi mogą powodować wzdęcia.

 

Szparagi – rodzaje

szparagi zielone – ich wypustki wyrastają wysoko nad powierzchnię ziemi i pod wpływem słońca zabarwią się na kolor zielony. Zielone szparagi są najcieńsze ze wszystkich odmian, wyraziste w smaku. Zielone szparagi są miękkie i nie trzeba ich obierać przed gotowaniem. Posiadają najwięcej prozdrowotnych właściwości, ponieważ pod skórką znajdują się składniki mineralne.

szparagi białe rosną pod ziemią i nie dociera do nich światło słoneczne, w związku z tym nie wytwarzają żadnego barwnika. Są średniej grubości i charakteryzują się delikatnym i łagodnym smakiem. Białe szparagi są twardsze od zielonych, przed gotowaniem należy je obrać.

szparagi fioletowe rosną tylko kilka centymetrów nad ziemią i posiadają grubą łodygę o barwie purpurowo-fioletowej. Fioletowe szparagi różnią się od zielonych i białych tym, że zawierają więcej cukrów i mniejszą ilość błonnika. Ta odmiana szparagów jest trudna w uprawie, ponieważ mogą one rosnąć jedynie przez krótką chwilę i należy je zebrać, zanim pod wpływem słońca zabarwią się na kolor zielony. W związku z tym spotyka się je dość rzadko (głównie w Anglii i we Włoszech).

Jak ugotować szparagi?

Świeże szparagi gotuje się na parze przez ok. 4 minuty lub w małej ilości osolonej wody przez ok. 3 minuty. Szparagi należy wcześniej umyć i odłamać twarde końce. Młode i cienkie zielone szparagi nie wymagają obierania. Grube należy obrać obieraczką do warzyw, ale tylko do połowy długości.

Krótkie gotowanie szparagów sprawi, że nie będą one łykowate ani włókniste. Będą za to chrupiące i zielone.

Co zrobić, żeby nie były gorzkie?

Jedną z najlepszych metod będzie hartowanie. Po ugotowaniu al dente,  przełożyć do miski z lodem, aby zakończyć proces gotowania wewnątrz łodyg. To zapobiegnie wytrącaniu się gorzkiego, lekko siarkowego posmaku.

Jeżeli chcesz z nich wydobyć naturalna słodycz, po ugotowaniu podsmaż je na maśle z odrobiną soli. W ten sposób podaj je do makaronu, jako przystawkę.

Jak podawać szparagi?

sałatek, makaronów, frittaty, jajecznicy, jajek sadzonych i omletów.

ZUPA KREM ZE SZPARAGÓW

Składniki: dwa pęczki szparagów, 4 łyżki oliwy, cebula, średni batat, ząbek czosnku, 1,5 litra bulionu, 100 ml jogurtu naturalnego, bazylia, gałka muszkatołowa.

Szparagi opłukać, odciąć twarde końcówki, a pozostałą część pędu pokroić na  kawałki. Cebulę pokroić i zeszklić z posiekanym czosnkiem na oliwie. Po tym czasie dodać szparagi i pokrojonego w kostkę batata i jeszcze chwilę podgrzewać. Przyprawić,  zalać gorącym bulionem i chwilkę gotować. Dodać jogurt i zmiksować. Podać posypane parmezanem i udekorowane listkami bazylii.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i odwiedź naszą Poradnię!

ul. Jadźwingów 2
Warszawa

606 228 038 | kontakt@poradniaeffecta.pl


Pobierz swój bezpłatny Ebook